Sony RX100 Mark 1

RX100 (1 van 1)

Een paar maanden geleden is het scherm van mijn vorig compactje (Panasonic LF1) stuk gegaan, al bij al wast dit geen slechte camera maar ik was op zoek naar een camera met betere fotokwaliteit.
Natuurlijk kende ik de Sony RX100-reeks al, maar ik dacht dat ze nog steeds zo duur waren. Dit natuurlijk omdat elke nieuwe camera in de reeks meer dan €1000 kost.
Maar wat ik niet goed had gevolgd was dat ze de “oudere” camera’s nog steeds blijven maken en die zijn te koop tegen een sterk verlaagde prijs.

Na een goede deal te hebben gevonden op Coolblue, een originele RX100 (deze kwam uit in 2012), met een paar gebruikssporen met een korting van bijna €100.
Er zijn genoeg reviews over deze camera gemaakt, en ik kan het zeker niet beter, daarom gewoon een paar plus en min punten:

Pluspunten:
+Grote sensor en daardoor uitstekende fotokwaliteit, zeker voor zo’n klein toestel.
+Heldere lens van f1,8 gaat ook tot 105mm (35mm equivalent) maar is dan wel f4.9.
+Pop-flash die je kan bouncen.
+Snelle autofocus.
+Manuele controle zelfs bij video-opname, ook genoeg knopjes hiervoor.
+Opladen met een batterypack, dit kan zeer handig zijn op reis.
+Beeldstabilisatie.

Minpunten:
-De lens is een compromis tussen een lange zoom en een super heldere lens, de RX100 Mark 3 tot 5 hebben dan wel een heldere lens maar die lens is maar 70mm.
-Geen viewfinder deze zijn wel bij de Mark 3 tot Mark 5 ingewerkt, maar natuurlijk tegen een prijs.
-Geen 4k video, voor de rest is de videofunctie wel uitstekend.
-Geen microfoon input.

Conclusie: 
Een perfecte compact camera bestaat niet, maar dit is de camera die ik altijd bij heb en waarmee ik toch nog een foto’s met een fantastische fotokwaliteit kan hebben.

Tenslotte nog een paar accessoires die bij deze camera gebruik.
RX100 (1 van 1)-3

  1. Een dood gewoon camera tasje dat ik ooit eens kocht voor een vorig compactje, alles past hierin behalve de Benro tripod.
  2. Benro Mefoto bk10, eigenlijk een selfiestick maar dan met een tripod eronder, ik gebruik hem meestal als een tripod met wat meer hoogte, handig voor een timelapse bijvoorbeeld.
  3. Oprolbare oplaadkabel, klein genoeg om in dit tasje te passen maar uitgerold toch lang genoeg voor makkelijk gebruik.
  4. Apple usb-oplader, klein en het werkt.
  5. Een extra kaartje, tevens een micro-sd kaart zodat ik het kaartje ook in een GoPro kan gebruiken.
  6. Batterypack, met dit kleine batterypackje (gekregen van het werk) kan de camera 2x worden opgeladen.
  7. Klein zakmesje, altijd handig.
  8. Manfrotto Pocket Support Small, een klein tripodje dat ik meestal aan de camera vast laat.

Tot zover de camera, nu de foto’s:

RX100 (1 van 13)RX100 (3 van 13)RX100 (5 van 13)RX100 (2 van 13)RX100 (6 van 13)RX100 (4 van 13)RX100 (7 van 13)RX100 (8 van 13)RX100 (12 van 13)RX100 (9 van 13)RX100 (10 van 13)RX100 (13 van 13)RX100 (11 van 13)

Geef een reactie

