Fietsvakantie’s 2016

Ja u leest het goed, deze blogpost gaat niet over een photoshoot, deze blogpost gaat over fietsvakanties (of gerelateerd) die ik heb gedaan in 2016. Er staan ook telkens wat foto’s bij, waarvan ik de meeste met mijn smartphone heb gemaakt.
Na de foto’s staat telkens wat meer uitleg over de fietstrip.

Kortweg Mojacar:

kortweg-3kortweg-2kortweg-1

In maart ging ik samen met mijn broer en een andere fietskameraad op een georganiseerde fietsreis naar Mojacar. De fietsreis was georganiseerd door Kortweg, en het was super:
Lekker eten (3x per dag), comfortabele kamer, leuke fietstochten in 3 doelgroepen (wij gingen telkens met de tweede groep mee) met elk een volgwagen en bevoorrading.
De omgeving was wat dor, maar de landschappen in de bergen waren prachtig en de tochten waren nooit té zwaar, ze zorgden er ook voor dat je na elke tocht ook nog kon eten.
Een aanrader dus, onze volgende reis is al geboekt opnieuw naar Mojacar, maar deze keer in mei.

La Cannibale, Mont Ventoux:

ventoux-2ventoux-1

In juni zijn we met de Berggeiten La Cannibale gaan doen, een toertocht met 2x de Ventoux erin, ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken want ik heb een uitgebreid verslag erover geschreven op de website van onze club, dat kan je hier lezen; La Cannibale 2016, maar wat ik al kan verklappen is dat ik de enige was die de volledige tocht heeft uitgereden.

Dorpelingenkoers Haasrode 2016:

dorpelingenkoersdorpelingenkoers

Een weekje na de Cannibale hebben we met de ploeg (of toch een deel ervan) mee gedaan aan de dorpelingenkoers in Haasrode. Wat een beleving, nadat de auto was weggegaan na de opwarmingsronden, brak de hel los. De eerste groep reed gemiddeld 38km/u en ik moest al snel lossen, zeker omdat na een lelijke val in 2015 mijn bochten werk heel slecht is en ik na elke bocht ik een gat moest dichtrijden. Maar gelukkig waren de benen goed na de Cannibale en op de helling naar de aankomstlijn kon ik elke keer wat plaatsen goedmaken. Uiteindelijk ben ik wel gedubbeld maar toch aangekomen als  18de, niet slecht voor een eerste keer. Maar ik ben wel meer op mijn gemak in de bergen, liever 3500m klimmen over 179km dan als zotten tegen 35km/u over een lokaal rondje fietsen zonder te remmen in de bochten.

Fietsvakantie Nederlands-Limburg/Voerstreek:

voerstreek-1IMG_20160704_160232-3.jpgvoerstreek-2voerstreek-4

In juli heb ik op mijn eentje (met tentje enzo) een fietstripje gedaan naar Nederlands-Limburg, vlakbij de Voerstreek. Vanop een camping heb ik dan een paar tochten gedaan, eentje met zowat alle hellingen van de Amstel-Gold-Race (Eyserbosweg, Keutenberg, Cauberg,..), en een tocht met de Redoute erin. Wel heb ik 1 les geleerd van deze trip, 100km met zware bepakking is toch niet de ideale voorbereiding om daarna 4 zware tochten te doen.

Fietsweekend met Seppe en Olivier.

trip-met-seppe-en-oli-3trip-met-seppe-en-oli-2trip-met-seppe-en-oli-1

Eind augustus kreeg ik een telefoontje van Olivier of ik met hem en Seppe een weekendje wou gaan fietsen in de Ardennen, na wat twijfelen (ik ging 2 weken erna al fietsen) besloot ik om mee te gaan. Ik en Seppe vertrokken zaterdag met de trein naar Eupen waar Olivier ons opwachtte (hij had vrijdag al een tochtje gedaan met zijn vriendin, maar zei moest zaterdag werken). De fietstocht ging van Eupen naar Schirm, daar hebben we op een camping overnacht, de tweede dag reden we van Schirm naar Spa met op het einde de Rosier, de eerste Col van Seppe en Olivier, van daar was het met de trein terug naar huis.
Twee dagen fietsen met 2 goeie vrienden in goed weer, mijn ideale weekend!

Fietsvakantie Ardennen:

ardennen-4ardennen-3ardennen-2ardennen-1

De laatste fietsvakantie die ik heb gedaan was een mid-weekje naar de Ardennen begin september. Ik ben al een paar keer in en rond de Ardennen gefietst maar had eigenlijk nog niet veel van de klassieke Cols gedaan. Dat was dus het doel in die 5 dagen en dat is eigenlijk wel gelukt, een paar namen van de Cols die ik heb gedaan: Rosier, Stockeu, Haussier, Thier de Coo, Côte de Wanne, Baraque Michel en de 2 zwaarste: Ferme Libert en Route de Saint Vith.
Deze keer had ik wel geleerd van het tripje naar Nederland, de heen en terugrit hadden me toen al wat krachten gekost, en het tentje was ook niet alles. Deze keer ben ik dan ook met de trein naar Luik gegaan, daar had ik normaal een overstap naar Coo, maar doordat mijn trein wat vertraging had moest ik 2u wachten op de volgende train naar Coo.
Na even op de Garmin te kijken bleek Stavelot zelf maar 2u fietsen te zijn, met de vertraging en de treinrit naar Coo zou ik dus sneller zijn met de fiets. En dus ben ik van Luik naar Stavelot met de fiets gegaan, en dat viel reuze mee, het was wel wat klimmen maar de rustige wegen maakten veel goed, de trein terug heb ik in Verviers genomen. Deze keer ook geen tentje maar een kamer in een B&B in Stavelot. s’Ochtends stond er telkens een stevig ontbijt klaar, s’middags ging ik meestal iets klein eten in een brasserie die ik tegenkwam en s’avonds ging ik dan eten in Stavelot.
Het weer was fantastisch en de ritjes die ik had gepland waren lastig maar ook zeer mooie, zeker de route naar La Roche-en-Ardenne heeft mijn hart gestolen!
Kortom een leuke vakantie en zeker iets dat ik nog ga doen, misschien dan wel in een andere regio (of op een andere plaats in de Ardennen).

Dat waren mijn fietsvakanties van 2016, er zijn er al 2 gepland in 2017 (Kortweg opnieuw en een bezoekje brengen aan de Stelvio), en er zullen er nog volgen.

Voor de fotografen:
De meeste foto’s zijn getrokken met mijn smartphone, een OnePlus One.
Bewerking zijn gedaan met Lightroom of Snapseed.

Geef een reactie

